26 oktober 2013

Repslagning dag 1

I stället för höstlov så har vi nio dagars repslagning på schemat. Vi måste alltså förutom lovet offra två helger.
Men det är helt OK för mig; och denna aktivitet är dessutom, till skillnad från de jag nämnde i ett tidigare inlägg, helt frivillig.

Tanken är att vi ska få gesällbrev efter avklarad utbildning, men Sveriges Hantverksråd verkar inte så snabba med att godkänna, tja, exakt vad vet jag inte, kursplanen kanske, eller om det är byrokratikvarnarna som måste mala. Enligt uppgift tog det norrmännen 10 år att få igenom motsvarigheten hos dem, vilket ju inte är så uppmuntrande.

Ingången.
Det framgår inte riktigt hur jäkla lång byggnaden är...
... så jag tog ett kort från mitten av den också.
När man lägger ut trådarna som ska bli kardeler börjar man här, en rad med rullar per kardel och fyra rullar per rad för kardeler bestående av fyra trådar.
När de fästs i släden (tyvärr fotade jag inte den) 300 meter bort kapas trådarna och flyttas över till maskinen där upp till fyra krokar snurrar och tvinnar kardelerna, vilket gör att repet snurrar ihop sig borta i andra änden.
Här en variant av "släde", citationstecken då den inte hasar utmed golvet utan står stilla. I den tvärställda brädan finns ett hål som en lina löper genom, i den fäster man en lekare och i denna de tre kardelerna. När repet börjar byggas upp dras snöret ut och ett lagom motstånd fås genom vikterna som syns i nederkant.
För att slå rep utomhus, där ojämn mark gör att en släde inte fungerar så bra, rekommenderades denna. Fast det finns vad jag förstod ingen nackdel med att använda den jämt.
I släden sitter lekaren fast monterad och släden släpas utefter golvet när repet slås. Lagom motstånd fås genom att ställa tyngder på släden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar